21 نوامبر 2023- یک مطالعه ی اخیر در هند که در مجله بین المللی Diabetes in Developing Countries منتشر شده است، استفاده ی ارجح از گلارژینU-100  را برای درمان حاملگی هایپرگلایسمیک پیشنهاد کرده است.

محققان نشان دادند که در بیماران مبتلا به دیابت بارداری (GDM)، هر دو انسولین Gla-100 وdetemir  در کاهش سطوح قند خون موثر بودند، اما Gla-100 منجر به کاهش اپیزودهای هیپوگلایسمی و کنترل بهتر قند خون شد و نیازی به تشدید دوز نداشت.

دیابت بارداری، یک بیماری شایع پزشکی است که تعداد زیادی از زنان باردار را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با سطوح بالای قند خون مشخص می شود که در طول بارداری، معمولاً در سه ماهه ی دوم یا سوم، در زنان بدون سابقه قبلی دیابت ایجاد می شود. دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شود، اما می‌تواند پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل توجهی هم برای جنین و هم برای مادر داشته باشد.

انسولین درمانی، به عنوان درمان اولیه برای دیابت بارداری توصیه شده است، اما شواهد کافی از مقایسه ی اثربخشی و ایمنی اثربخشی آنالوگ های مختلف انسولین طولانی اثر، از جمله انسولین دتمیر و گلارژین U-100، وجود ندارد. برای پر کردن این شکاف دانش، دکتر Shatavisa Mukherjee، و همکارانش از گروه فارماکولوژی بالینی، دانشکده پزشکی گرمسیری در کلکته، به مقایسه ی ایمنی و اثربخشی آنالوگ های انسولین طولانی اثر، گلارژین U-100 و انسولین دتمیر، در بارداری هایپرگلیسمیک پرداختند.

این مطالعه مشاهده‌ای شامل 64 نفر با داده‌های جمع‌آوری‌شده از پرونده‌های پزشکی بود. این مطالعه بروز هیپوگلایسمی، اطلاعات دموگرافیک، پیامدهای نوزادی و بروز هیپوگلایسمی در نوزادان را ارزیابی کرد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· هر دو انسولین در کاهش سطوح قند خون موثر بودند، اما گلارژین U-100 با کنترل بهتر قند خون، دوره های کمتر افت قند خون و نیاز کمتر به تشدید دوز همراه بود.

· هر دو انسولین هنگام بررسی سلامت نوزادان در 6 ماهگی بی خطر بودند.

محققان نتیجه گیری کردند که بر اساس یافته‌های ما، گلارژین U-100 ممکن است یک گزینه درمانی ترجیحی برای بارداری هایپرگلیسمیک باشد. نیاز به مطالعات بیشتر برای بهینه‌سازی استراتژی‌های درمانی در بارداری‌های هایپرگلیسمیک وجود دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/glargine-u-100-is-better-than-insulin-for-managing-hyperglycemic-pregnancy-study-claims-120199